Ud i naturen på Langeland

Rudkøbing sti God adgang

Foto: TEL

Ture rundt ved Rudkøbing

Sti A ligger i græsområdet Strandparken og det er muligt at færdes langs vandet. Er du begejstret for vand, vil en tur langs stien være ideel. Her er det muligt at færdes med el-kørestol, el- scooter, manuel kørestol og rollator. Den anlagte belægning består af et tyndt lag småsten, som det for mange er muligt at køre på, uden de helt store problemer.

Det er også en mulighed at gå hele vejen rundt. Her skal man være opmærksom på, at stien kan være blød, hvis det har regnet meget.

Det er ligeledes muligt med en tur rundt om eller under Langelandsbroen, ved at dreje til venstre for enden af stien og følge den langs broen. At stå nedenunder broen er i sig selv en oplevelse. Her vil man kunne se til øen Siø. Det kan lade sig gøre at køre under broen med el-kørestol, el-scooter og manuel kørestol samt rollatorer. Når man skal op igen på den anden side af broen, er opkørslen dog ret stejl, og den kan godt være hullet hvis det har regnet. Overvej hjælper.

Er man først nået under broen og er kommet op af skråningen på den anden side, kan man krydse over Brovejen og ned af skråningen, og så er man tilbage i Strandparken og kan følge stien tilbage til start. Også her kræver det, at man er meget selvhjulpen som manuel kørestolsbruger, samt at man har en god balance med rollatoren, da nedkørslen er lidt stejl.

Sti B starter forenden af Langelandsbroen på højre side, inden man kører over den. Her finder man en af øens mange Øhavsstier.

Der er en lille holdeplads, hvor stien starter langs hovedvejen. Følg stien godt 150 meter, hvorefter man er på Øhavsstien. Herefter følges skiltet med Øhavssymbolet langs vandet.

Man skal være opmærksom på at stien nogle steder er meget hård og knoldet at køre på. Hvis man kommer i manuel kørestol eller med rollator, skal man være meget selvhjulpen, ellers vil det være en god ide, at have hjælper med.

Efter godt 200 meter deler stien sig, og man kan enten vælge at gå til højre og tage den korte tur, så man kommer tilbage til bilen igen, eller forsætte langs vandet.

Hvis man forsætter langs vandet, kan man se Langelandsbroen samt en æbleplantage. Efter et par kilometers vandring slutter stien, og så går det ad samme vej tilbage igen.

Langs begge stier er der opsat bænke langs turen, så man kan nyde udsigten.